Γλώσσες

ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Γιάννης Αποστολόπουλος, η ελληνική Καφεστίαση έχει μεγάλες προοπτικές
Γιάννης Αποστολόπουλος, η ελληνική Καφεστίαση έχει μεγάλες προοπτικές

Ευγενικός, προσιτός και χαμογελαστός, ο κ. Γιάννης Αποστολόπουλος είναι ο Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Ανάπτυξης Πωλήσεων στην Β.Σ. ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ ΑΒΕΕΠ τα τελευταία 5 χρόνια. Είναι μέλος του Δ.Σ. του SCAE. Είναι απόφοιτος του Harvard Business School και έχει σπουδάσει Χημικός Μηχανικός στο ΕΜΠ. Βρίσκεται στο χώρο των FMCG από το 1993, και κατείχε διευθυντικές θέσεις σε κορυφαίες εταιρείες (ΜΕΤΑΧΑ, Diageo, Forthnet, Mantis & Κορρές Φυσικά Προϊόντα) σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ήταν ο άνθρωπος-κλειδί πίσω από την επιτυχία της Ursus στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Έχει πιστοποιηθεί ως Q-Grader από το Coffee Quality Institute (CQI). 

Η Β.Σ. ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ κλείνει 2 χρόνια από την είσοδό της στην αγορά του καφέ. Πως αξιολογείτε τα αποτελέσματα της κίνησης αυτής;

Η εταιρεία μας, όπως πολύ σωστά αναφέρατε, δραστηριοποιήθηκε στην αγορά του καφέ πριν από δύο χρόνια με εναρκτήριο λάκτισμα την 7η HORECA. Διακινούμε τον Cortese caffε, τον οίκο Dallmayr και τις εταιρείες Nuova Simonelli, Fabbri & Ridgways. Ο καφές ως κουλτούρα και αντιμετώπιση είναι παραπλήσιος με το κρασί, πράγμα που μας βοήθησε ως οργάνωση πολύ στο να κατανοήσουμε γρήγορα τον κόσμο του καφέ. Θεωρώ ότι κάναμε αργά αλλά σταθερά βήματα προκειμένου να δοκιμάσουμε τις ιδέες μας, να φέρουμε τους επιχειρηματίες και τους καταναλωτές σε επαφή με τα προϊόντα μας, μέσα από πιλότους σε κάποιες πόλεις, ενώ παράλληλα αναπτύξαμε τις δεξιότητες προκειμένου να αναπτυχθούμε δυναμικά στο άμεσο μέλλον. Όλα αυτά μας κάνουν να πιστεύουμε ότι ήταν μια σωστά σχεδιασμένη και επιτυχημένη κίνηση, που θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για την εταιρεία μας στο μέλλον. 

Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται η αγορά στην Ελλάδα;

Η συνολική αγορά καφέ σε όγκους δεν δείχνει να έχει μεγάλες διακυμάνσεις ακόμη και σε περιόδους ύφεσης, παρά ταύτα στη σχέση αξία ανά κιλό υπάρχει σημαντική πτώση πράγμα λογικό σε τέτοιες περιόδους και οφείλεται κυρίως σε προσφορές από τις εταιρείες προκειμένου να διατηρήσουν τα μερίδιά τους αλλά και τη στροφή σε φθηνότερα brands. Ο espresso κερδίζει μερίδια σε όλα τα κανάλια διανομής, τόσο στην επιτόπια κατανάλωση (horeca) όσο και στην κατανάλωση στο σπίτι, κυρίως από τον στιγμιαίο καφέ και τον ελληνικό και δευτερευόντως από τον καφέ φίλτρου. Η ελληνική Kαφεστίαση πιστεύουμε ότι έχει την ωριμότητα πια να αναγνωρίζει τη σχέση ποιότητας τιμής ανάμεσα στα brands και αυτό θα οδηγήσει σε μία ποιοτικά καλύτερη και οικονομικά αποδοτικότερη αγορά.

Από τη θέση σας, ποια είναι η εικόνα που έχετε για την εγχώρια αγορά Καφεστίασης; Για το επίπεδο των Ελλήνων επαγγελματιών;

Η ελληνική αγορά Καφεστίασης πιστεύω πως αυτή την στιγμή είναι από τις πιο ανεπτυγμένες στην Ευρώπη. Ο υγιής ανταγωνισμός που υπάρχει ανάμεσα στους επαγγελματίες, έχει ωθήσει την αγορά σε ποιοτικότερα προϊόντα και υπηρεσίες. Βλέπουμε πως τα τελευταία χρόνια -και εν μέσω κρίσης- σημειώνεται τρομακτική ανάπτυξη αλλά και ανανέωση του πληθυσμού των σημείων, το οποίο από τη μια πλευρά ξεκαθαρίζει το τοπίο, αλλά από την άλλη άνθρωποι που δεν είχαν καμία πρότερη επαφή με το χώρο, βρέθηκαν ξαφνικά να επενδύουν ακόμη και τις τελευταίες οικονομίες τους ελπίζοντας στο εύκολο κέρδος! Πράγμα που δυστυχώς δεν ισχύει... Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε ως κοινωνία μεγενθύνουν τα προβλήματα του κλάδου μας ο οποίος βασίζεται και στην ψυχολογία των καταναλωτών και το διαθέσιμό εισόδημά τους.

Τι είδους υποστήριξη παρέχετε σε συνεργαζόμενα cafes και baristi;

Για εμάς το after sales service είναι, μετά την ποιότητα των προϊόντων μας, ο πιο κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας. Για το λόγο αυτό η ανάπτυξη των περιοχών που δραστηριοποιούμαστε ήρθε σιγά-σιγά στη διάρκεια του χρόνου, προκειμένου τόσο το τεχνικό δίκτυο υποστήριξης όσο και οι συνεργάτες μας να βρίσκονται σε θέση να παρέχουν άρτια και άριστη υποστήριξη. Συγκεκριμένα, τρία είναι τα βασικά σημεία που επικεντρωθήκαμε. Πρώτο επίπεδο υποστήριξης σημείων μέσα από το άμεσο δίκτυο πωλήσεων της Β.Σ. ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ. Σε συνεργασία με το SCAE ολόκληρο το τμήμα πωλήσεων πιστοποιήθηκε με το Barista Level I στα πλαίσια του SCAE Coffee Diploma. Επίσης, υπάρχει ένα προχωρημένο επίπεδο υποστήριξης από μία εξειδικευμένη ομάδα ανθρώπων ανά την Ελλάδα, με σκοπό την εκπαίδευση των barista, την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε θέματα λειτουργίας σημείων πώλησης, την ανάπτυξη και υλοποίηση νέων ιδεών και προτάσεων. Παρέχουμε τεχνική υποστήριξη με συνεργάτες εκπαιδευμένους από την Nuova Simonelli αλλά και σε συνεργασία με την ΑΤΤΙΚΑ. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το επίπεδο του after sales service μας έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί σε κάθε προσδοκία των πελατών μας, δίνοντάς μας σημαντικό πλεονέκτημα έναντι της πλειοψηφίας του ανταγωνισμού μας. Φιλοσοφία της Β.Σ. ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ είναι άλλωστε ότι κάνουμε να το κάνουμε καλά, αλλιώς δεν το κάνουμε καθόλου.

Πώς βλέπετε να έχει αναπτυχθεί η αγορά του speciality coffee στην Ελλάδα;

O speciality coffee είναι ακόμη στα σπάργανα. Όλοι εμείς που πρεσβεύουμε το speciality coffee, πρέπει να επικοινωνήσουμε στο ευρύ καταναλωτικό κοινό τι είναι "speciality", ξεκινώντας όμως από τα βασικά, όπως δηλαδή να διευκρινίσουμε το ποια η διαφορά ενός καλού καφέ και ενός speciality. Θυμίζει λίγο το κρασί μία δεκαετία πίσω, όταν ο καταναλωτής άρχισε να ανακαλύπτει σιγά-σιγά τα μικρά οινοποιεία και άρχισε να καταλαβαίνει τις ποιοτικές διαφορές στο κρασί. Η μεγάλη διαφορά με τον τομέα του κρασιού είναι ότι ο καφές βρίσκεται στις καθημερινές μας συνήθειες, αλλά και ότι απευθυνόμαστε σε μεγαλύτερη ηλικιακή αλλά και πληθυσμιακή βάση. Γι' αυτό θέλει συντονισμένη δουλειά, αλλά και μεγάλη επένδυση από όλους όσους ανήκουμε στην οικογένεια αυτή. Παρά ταύτα δεν παύει να είναι προς το παρόν μία niche απαιτητική αγορά.

Ποια είναι η άποψή σας για το επίπεδο των Εθνικών Πρωταθλημάτων;

Έχουμε ήδη τονίσει πως το επίπεδο στην Ελλάδα είναι πάρα πολύ υψηλό και το βλέπουμε εξάλλου αυτό και στην πράξη. Δεν είναι τυχαίο, επομένως, που έχουμε ως χώρα Έλληνες παγκόσμιους πρωταθλητές, αλλά και αρκετούς finalist σε όλες τις κατηγορίες των διαγωνισμών του SCAE. Η διεξαγωγή των πρωταθλημάτων κατά τη διάρκεια της έκθεσης HORECA με τη βοήθεια της διοργανώτριας εταιρείας FORUM συμβάλλει στην προβολή των πρωταθλημάτων αλλά ταυτόχρονα δίνει στους επαγγελματίες του χώρου τη δυνατότητα να γνωρίσουν τον speciality coffee.

Τι στόχους έχετε για τα Πρωταθλήματα;

Η Β.Σ. ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ θέλοντας να αποδείξει έμπρακτα τη στήριξή της στους θεσμούς αυτούς από 1/1/2014 θα είναι μέγας χορηγός τόσο στο κομμάτι του καφέ με τον Cortese Caffe όσο και ως αποκλειστικός μέγας χορηγός στο κομμάτι του εξοπλισμού με τη Nuova Simonelli που είναι και ο χορηγός του WBC. Μάλιστα, το 2014 οι Έλληνες Barista θα έχουν την ευκαιρία να διαγωνιστούν σε μηχανές Νuova Simonelli Aurellia T3 Competizione που είναι η επίσημη μηχανή του World Barista Championship και θα χρησιμοποιήσουν το νέο μύλο Nuova Simonelli Barista Mythos One o οποίος αναπτύχθηκε από 3 παγκόσμιους πρωταθλητές. Και όλα αυτά γίνονται ώστε μελλοντικά να δούμε ακόμη περισσότερες παγκόσμιες διακρίσεις για τους Έλληνες πρωταθλητές. Αυτή είναι η μεγάλη επιθυμία μας.

Ποια είναι τα σχέδια της εταιρείας για τον τομέα του καφέ;

Στην Β.Σ. ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ η εκπαίδευση των ανθρώπων μας, των συνεργατών μας και των καταναλωτών είναι μέρος της εταιρικής κουλτούρας μας. Πριν από 4 χρόνια ξεκινήσαμε τις «Διαδρομές Οίνων και Ποτών» και έτσι επισκεφτήκαμε σχεδόν όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας με σκοπό να εκπαιδεύσουμε τους επαγγελματίες, αλλά και τους καταναλωτές για τους οίνους και τα ποτά με ανιδιοτέλεια. Παράλληλα, έχουμε δώσει δεκάδες υποτροφίες για το πρόγραμμα του “Wine and Spirit Education Trust” στην Ελλάδα μέσω του WSPC. Αντίστοιχα projects σχεδιάζουμε να υλοποιήσουμε μέσα στο 2014 και για τον καφέ. Η 9η HORECA θα αποτελέσει για εμάς ένα σημείο αναφοράς για μεγάλες ανατροπές και σημαντικά νέα.  

Συνέντευξη: Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου, Φωτό: Δημήτρης Κολιός

Από το τεύχος 51 (Νοέμβριος/Δεκέμβριος 2013) του περιοδικού Snack & Coffee.