Γλώσσες

ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Πανευρωπαϊκή έρευνα Allegra: Δυναμική η ανάπτυξη της ελληνικής καφεστίασης
Πανευρωπαϊκή έρευνα Allegra: Δυναμική η ανάπτυξη της ελληνικής καφεστίασης

Η ετήσια έρευνα της Allegra αποκαλύπτει την τεράστια  δυναμική που έχει η εγχώρια αγορά επώνυμων αλυσίδων καφέ, με 486 σημεία σε όλη την επικράτεια και 10,5% αύξηση μέσα στο 2014.

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος η εταιρεία συμβούλων Allegra παρουσίασε στο ετήσιο συνέδριό της τα βασικά συμπεράσματα της μεγάλης έρευνας με θέμα την καφεστίαση στην Ευρώπη, εστιάζοντας στην εικόνα των επώνυμων αλυσίδων καφέ. Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλό της, Jeffrey Young, «η ευρωπαϊκή αγορά επώνυμων αλυσίδων περιλαμβάνει 15.626 καταστήματα σε 23 χώρες. Με τη Μεγάλη Βρετανία να εμφανίζεται ως η πλέον αναπτυγμένη για το 2014, μιλάμε για ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 4,9%». Στην παρουσίασή του αναφέρθηκε στους παράγοντες που θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην περαιτέρω πορεία του κλάδου: «Οικονομία, εξειδίκευση στον καφέ και value-for-money προϊόντα είναι μερικά από τα στοιχεία που οδηγούν στην επιτυχία. Αυτό που είδαμε, ωστόσο, μέσα από τη μελέτη όλων των αγορών είναι πως αναδύονται ισχυρά πολυεθνικά brands την ίδια στιγμή που μικρά concepts με εθνική εμβέλεια δίνουν έμφαση στον speciality καφέ ως μέρος της καθημερινότητας των τελικών καταναλωτών και κερδίζουν ισχυρά μερίδια σε σημαντικές αγορές, όπως είναι η Ολλανδία, η Σκανδιναβία, η Μεγάλη Βρετανία και η Ελλάδα».

Οι παίκτες της ελληνικής αγοράς

Leader της αγοράς αναδεικνύεται η Γρηγόρης Coffeeright, που με 9 καινούργια σημεία άγγιξε τα 249. Η Mikel Coffee Company περιλαμβάνεται για πρώτη φορά στην έρευνα: βρίσκεται στη δεύτερη θέση, αφού με 44 καινούργια καταστήματα έφτασε τα 101 συνολικά. Στην τρίτη θέση βρίσκονται τα Flocafe με 90 μαγαζιά, λανσάροντας παράλληλα το concept Flocafe Espresso Room, που προωθήθηκε σταδιακά σε όλα τα υπάρχοντα σημεία της αλυσίδας. Ξεχωρίζουν, επίσης, η Palmie Bistro με 15 καταστήματα και σημαντικές ανακαινίσεις και τα McCafe με δύο σημεία, ενώ σημαντική αναφορά γίνεται στον καφεκεντρικό προσανατολισμό που ακολουθούν τα bakery cafe Βενέτης με 66 καταστήματα και η μεγαλύτερη αλυσίδα γρήγορης εστίασης Everest με 121 σημεία. Το σημαντικό στοιχείο που αναδύεται από τη φετινή έρευνα της Allegra είναι η πορεία των ξένων brands που βαίνει σημαντικά μειούμενη: η Starbucks Coffee Company προχώρησε στον τερματισμό της λειτουργίας τριών μαγαζιών και τα τέλη του 2014 την βρήκαν με 32 σημεία, ενώ η Caffe Ritazza αποχώρησε από την ελληνική αγορά κλείνοντας και τα πέντε μαγαζιά της.

Στις φωτογραφίες:  1. Ο καφές αναδεικνύεται σε κεντρικό προϊόν για τα bakery cafe Βενέτης. 2. Η Mikel Coffee Company περιλαμβάνεται για πρώτη φορά στην έρευνα της Allegra. 3. Μέσα στο 2014, έκαναν την εμφάνισή τους τα Flocafe Espresso Room. 4. Leader της εγχώριας αγοράς είναι η Γρηγόρης Μικρογεύματα. 

Ο ρόλος της οικονομίας

Ό βασικός παράγοντας που διαμορφώνει και την ελληνική αγορά καφεστίασης είναι φυσικά η οικονομία, αφού οι τελικοί καταναλωτές έχουν μειώσει δραματικά τις εξόδους για φαγητό και ποτό και προτιμούν να δώσουν τα χρήματα που θα ξόδευαν εκεί, στο να πιουν έναν καφέ, δίνοντας έτσι προβάδισμα στις επιχειρήσεις καφεστίασης. Η κατανάλωση καφέ αυξήθηκε στα 5,9 kg κατά κεφαλήν, σε σύγκριση με τα 5,5 της διετίας 2012-2013. Συνακόλουθα, οι τιμές διάθεσης ροφημάτων καφέ μειώθηκαν κατά κύριο λόγο από τις επώνυμες αλυσίδες, οι οποίες με τον τρόπο αυτό ανταποκρίθηκαν στο μειωμένο εισόδημα των τελικών καταναλωτών. Ενδεικτικά, μεγάλη πτώση σημειώθηκε στον espresso (-13%) με την τιμή του να διαμορφώνεται στα 1,59 ευρώ, στον cappuccino (-11%) που πωλείται 2,12 ευρώ, ενώ στον latte (-5%) με τιμή 2,33 ευρώ.

Αναπτυξιακές προβλέψεις

Την ίδια στιγμή που οι μεγάλες επώνυμες αλυσίδες έχουν ήδη ενσωματώσει μειώσεις, συνδυαστικές προσφορές και εκπτώσεις ανά συγκεκριμένες ώρες ημέρας ή/και ημέρες, ο τελικός καταναλωτής φαίνεται πως αποκτά μεγαλύτερη γνώση για τον καφέ και αναζητά διαφορετικές ποικιλίες και χαρμάνια, συγκεκριμένα brands καφέ, αλλά και εναλλακτικές μεθόδους παρασκευής και signature ροφήματα. Με τα δεδομένα αυτά και παρά την αμφιταλαντευόμενη οικονομική κατάσταση της χώρας και των καταναλωτών, οι εγχώριες αλυσίδες φαίνεται πως κρατούν στα χέρια τους τη δυνατότητα ανάπτυξης για τα επόμενα πέντε χρόνια. Η Allegra κάνει λόγο για ένα ποσοστό της τάξης του 3,6% κάθε χρόνο, που θα έχει ως αποτέλεσμα η ελληνική αγορά να αριθμεί 600 καταστήματα μέχρι και το 2020, με πιθανό leader την Mikel Coffee Company.

 1.  Βλάσσης Γεωργάτος, Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου εταιρειών εστίασης ΓΡΗΓΟΡΗ

τόχος μας μέσα στο 2015 να ξεπεράσουμε τα 300 καταστήματα”

“Η χρονιά που πέρασε ήταν έντονη σε όλα τα επίπεδα, τόσο κοινωνικά όσο και οικονομικά, απαιτώντας προσήλωση στο στόχο και τη στρατηγική. Με κύριο μέλημα μας τη συνεχή εξέλιξη της εμπειρίας που προσφέρουμε στον Γρηγόρη σε επίπεδο καταναλωτή αλλά και σε επίπεδο συνεργατών, προσπαθήσαμε να εστιάσουμε στη βελτίωση της πρότασής μας, παραμένοντας πάντα αμετακίνητοι στις αξίες που χρόνια υποστηρίζουμε, αυτές της ειλικρινούς σχέσης με τους πελάτες και τους συνεργάτες μας, τη διαφάνεια και την εμμονή στην ποιότητα. Για την επόμενη χρονιά θα συνεχίσουμε με συνέπεια να αναβαθμίζουμε τις υπηρεσίες μας τόσο σε προϊοντικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο εξυπηρέτησης και συνολικής εμπειρίας μέσα και έξω από το κατάστημα. Το σύνολο των ικανοποιημένων συνεργατών μας είναι βασικός πυλώνας του οράματός μας που μαζί με τη προσφορά του καλύτερου προϊόντος στον πελάτη μας, αποτελούν τους άξονες που μας οδηγούν εδώ και 43 χρόνια.

Σκοπός μας είναι να συνεχίσουμε τη σταθερά ανοδική αναπτυξιακή πορεία και το 2015 σε πείσμα των δεδομένων της εποχής. Με τη δημιουργία και λειτουργία επιπλέον νέων καταστημάτων Γρηγόρης Μικρογεύματα στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε τα 300 σημεία σε Ελλάδα και εξωτερικό, και τους 200.000 ευχαριστημένους πελάτες την ημέρα. Το 2015 θα συνεχιστεί η συνεργασία μας με τα Ελληνικά Πετρέλαια και το καιούργιο concept «Γρηγόρης Μικρό». Το 2014 λειτούργησαν συνολικά 5 νέα καταστήματα σε επιλεγμένους σταθμούς πρατηρίων των ΕΚΟ & BP. Η ανάπτυξη στο εξωτερικό αποτελεί πάντα σημαντική πρόκληση για τον Γρηγόρη, την οποία και εξετάζουμε με προσεχτικά και μελετημένα βήματα. Πιστεύουμε ότι το 2015 η ήδη μεγάλη οικογένειά μας θα αναπτυχθεί περαιτέρω εντάσσοντας νέα μέλη σε αυτήν, παραμένοντας το μεγαλύτερο δίκτυο μικρογευμάτων και καφέ στην Ελλάδα και η 8η μεγαλύτερη αλυσίδα καφέ στην Ευρώπη”.

 2.  Αθανάσιος Παπανικολάου, CEO του κλάδου εστίασης της VIVARTIA

"Συνεχής επέκταση του Flocafe espresso room concept και εκτός Ελλάδας”

“Τα Flocafe είναι μία αλυσίδα η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο της εστίασης από το 1994, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Πριν μερικούς μήνες, η αστείρευτη ενέργεια, το ιδιαίτερο πάθος μας για το καφέ και η συνεχής αναζήτηση για την βέλτιστη ποιότητα των υπηρεσιών και των προϊόντων μας, οδήγησε στο επόμενό μας βήμα, το Flocafe Espresso Room. Με motto, “For Coffee Lovers & Passionate People”, στόχος του νέου αυτού concept είναι η αναβάθμιση της εμπειρίας των πελατών μας, σ’ ένα ανανεωμένο περιβάλλον, με ιδιαίτερα προϊόντα που αναδεικνύουν την εξειδίκευση και την εμπειρία μας στον καφέ, με ειδικευμένους baristi οι οποίοι λειτουργούν σύμφωνα με τα πρότυπα WBC, έτσι ώστε όλα να συμβάλλουν στο να προσφέρουμε στους πελάτες μας μία μοναδική εμπειρία. Το Flocafe Espresso Room σήμερα αριθμεί 10 καταστήματα στην Ελλάδα και 1 στο εξωτερικό στη Σόφια της Βουλγαρίας, και αποτελεί μία από τις πιο ελκυστικές προτάσεις για κάποιον επιχειρηματία που σκέφτεται να επενδύσει στο χώρο μέσω της μεθόδου franchise. Στα σχέδια της VIVARTIA για το 2015 είναι η επέκταση του concept σε αρκετά σημαντικά σημεία στην Ελλάδα, ενώ για το πρώτο τρίμηνο έχουν προγραμματιστεί openings καταστημάτων στην Λάρνακα, τη Βουδαπέστη και στο αεροδρόμιο Hurghada στην Αίγυπτο”.

 3.  Eλίνα Τζανουδάκη, Υπ. Επικοινωνίας, MIKEL 

“Στόχος της Mikel, η ποιότητα”

“Από το 2008, οπότε άρχισε να αναπτύσσεται η αλυσίδα στη Βόρεια Ελλάδα, μέχρι και σήμερα, που έχει ήδη φτάσει στην Αθήνα, το δίκτυο Mikel αριθμεί 120 καταστήματα, ενώ η επέκταση στο εξωτερικό εντάσσεται στα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας, με γνώμονα πάντα τη διασφάλιση της σταθερής ποιότητας των προϊόντων και των υπηρεσιών. Στην ανταγωνιστική αγορά της καφεστίασης, αυτό που διαφοροποιεί τη Mikel Coffee Company είναι η τεχνογνωσία στην παρασκευή και την τυποποίηση των προϊόντων, που βασίζονται αποκλειστικά σε πρωτόκολλα εργασίας και όχι σε εμπειρικές μεθόδους. Από την αρχή στόχος ήταν το όνομα «Mikel» να ταυτιστεί με μια συνολική εμπειρία που αναβαθμίζει ποιοτικά την ικανοποίηση της καθημερινής ανάγκης του ελληνικού κοινού για καφέ”.

 4.  Π. Μονεμβασιώτης, Δ/νων Σύμβουλος της ΒΕΝΕΤΗ

“Εστιάζουμε στο εξωτερικό”

“Oι προσδοκίες για την αγορά το 2015 είναι δυσμενείς. Ο Φορολογικός Νόμος που εφαρμόστηκε στις αρχές του 2014 δημιουργεί συνθήκες που καθιστούν απαγορευτική κάθε μικρότερη η μεγαλύτερη επένδυση στην ελληνική αγορά. Ο ΒΕΝΕΤΗΣ, με τα πετυχημένα concept του ΒΕΝΕΤΗ FOOD HALL και ΒΕΝΕΤΗ 1948, άνοιξε από το 2010 και μετά δεκάδες νέα καταστήματα, δίνοντας εκατοντάδες θέσεις εργασίας και κινώντας την οικονομία, ακόμη και σε δύσκολες περιοχές όπως η πλατεία Ομονοίας. Με τα καινούργια δεδομένα που διαμορφώνονται, η εταιρεία μας για το 2015 σκοπεύει να μειώσει σημαντικά τις επενδύσεις της μέσα στην ελληνική αγορά. Στόχος της είναι να εστιάσει στην ανάπτυξή της στο εξωτερικό, με τη λειτουργία νέων καταστημάτων”.

Ρεπορτάζ: Αλεξάνρα Παπαδημητρίου

Από το τεύχος 58 (Ιανουαρίου/Φεβρουαρίου 2015) του περιοδικού Snack & Coffee.