Γλώσσες

ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
To παγωτό ενόψει μιας... καυτής σεζόν!
To παγωτό ενόψει μιας... καυτής σεζόν!

 «Καυτή» αναμένεται η καλοκαιρινή σεζόν για την αγορά παγωτού, που έρχεται αντιμέτωπη με ιδιαίτερες προκλήσεις. Οι επαγγελματίες καλούνται να προσεγγίσουν ένα κοινό που δίνει όλο και μεγαλύτερη έμφαση στην τιμή, ενώ αυξάνει τις απαιτήσεις του για ποικιλία, διαφοροποίηση και ποιότητα.

Τ ο παγωτό έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική αγορά. Ταυτόσημο σχεδόν με το ελληνικό καλοκαίρι και την ανεμελιά των ζεστών ημερών του χρόνου, είναι από τα προϊόντα που έχουν αγαπηθεί όσο κανένα άλλο από τους έλληνες καταναλωτές, αλλά και τα αρκετά εκατομμύρια τουριστών που κάθε χρόνο υποδέχεται η χώρα μας. Φέτος, μάλιστα, που η καλοκαιρινή σεζόν δείχνει να υπόσχεται πολλά από τουριστική άποψη, το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων αρτοζαχαροπλαστικής γύρω από το βιοτεχνικό παγωτό φαίνεται να αναθερμαίνεται, καθώς πολλές από αυτές το έχουν ήδη εντάξει στην παραγωγή τους, άλλες προτιμούν να το προμηθεύονται έτοιμο από τις βιοτεχνίες που κάνουν χονδρική πώληση, καμιά όμως δεν κλείνει τα μάτια σε ένα προϊόν με ιδιαιτερότητες, αλλά και μεγάλα περιθώρια κέρδους!

Ενώ όμως το 2012 ήταν μια «καλή» χρονιά για το (βιομηχανικό) παγωτό στην Ελλάδα, το 2013 η αγορά είδε τα μεγέθη της να κατρακυλούν και, σύμφωνα με μελέτη της Infobank Hellastat, η συνολική αξία των πωλήσεων παγωτού από τα 240 εκ. ευρώ του 2012 έπεσε στα 200 εκ. ευρώ το 2013. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, η πτώση αυτή που αφορά τα μεγέθη της βιομηχανίας οφείλεται στην ισχυρή τάση επιστροφής στο βιοτεχνικό παγωτό, αλλά και στη λειτουργία αλυσίδων frozen yogurt. Οι επιχειρήσεις που παρασκευάζουν παγωτό βιοτεχνικού τύπου στην Ελλάδα είναι χιλιάδες! Συνήθως πρόκειται για τζελατερίες «ιταλικού» τύπου, ζαχαροπλαστεία, αρτοποιεία και αρτοζαχαροπλαστεία που παράγουν παγωτό σε μικρή κλίμακα. Πίσω από την παρασκευή του παγωτού βρίσκονται συνήθως επαγγελματίες με ιταλική τεχνογνωσία, τεχνολόγοι τροφίμων και καταρτισμένοι ζαχαροπλάστες που κατέχουν σε βάθος τις τεχνικές παρασκευής του απαιτητικού αυτού προϊόντος. Κάποιες από αυτές τις επιχειρήσεις βιοτεχνικού παγωτού έχουν επεκτείνει σε μεγάλο βαθμό την παραγωγή και τα δίκτυα πωλήσεών τους ασχολούμενες με επιτυχία (και) με τη χονδρική πώληση ή και με το φραντσάιζινγκ, ανοίγοντας υποκαταστήματα σε διάφορες αστικές περιοχές, αλλά και σε νησιά με έντονη τουριστική κίνηση.  Πώς θα εξελιχθεί όμως η φετινή σεζόν του παγωτού; Μια ματιά στις τάσεις που επικρατούν στην ευρωπαϊκή αγορά ίσως μας δώσει μια πρώτη εικόνα! Αξίζει να επισημάνουμε τις κυριότερες από αυτές και μένει να περιμένουμε το φθινόπωρο για να κάνουμε τον απολογισμό μας! 

Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ευρωπαϊκής αγοράς

• Ο καταναλωτής έχει πλέον πολλές επιλογές, αφού το παγωτό βρίσκεται σε πάρα πολλά σημεία πώλησης και σε αρκετές μορφές (βιοτεχνικό παγωτό, χειροποίητο ή βιολογικό παγωτό, βιομηχανικό παγωτό, soft, frozen yogurt. Ως εκ τούτου, ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί και για να ξεχωρίσει μια επιχείρηση που θέλει να δραστηριοποιηθεί με αξιώσεις στο χώρο του παγωτού, θα πρέπει να διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό προσφέροντας νέες ελκυστικές γεύσεις και όμορφο περιβάλλον.

• Για μεγάλο χρονικό διάστημα, η ευρωπαϊκή αγορά παγωτού μονοπωλήθηκε σε σημαντικό βαθμό από μικρά εργαστήρια οικογενειακού χαρακτήρα, ιταλικής ιδιοκτησίας ή έστω τεχνογνωσίας. Έτσι, σε ολόκληρη την Ευρώπη συναντάμε πλέον πολύ πετυχημένες μικρές επιχειρήσεις που αναπτύσσουν τα δικά τους concepts, πάντα με προσήλωση στη χειροποίητη παραγωγή και τη χρήση υλικών εξαιρετικής ποιότητας. 

• Παράλληλα με το βιοτεχνικό παγωτό, τα βιομηχανικά brands, εγχώρια ή πολυεθνικά, διαγράφουν τη δική τους πετυχημένη τροχιά, διατηρώντας ένα μεγάλο μερίδιο της κατανάλωσης χάρη στο δυνατό marketing αλλά και τα ισχυρά δίκτυα διανομής που έχουν στη διάθεσή τους.

• Τα καταστήματα που, μετά το boost της καλοκαιρινής κατανάλωσης, έχουν να προτείνουν ενδιαφέρουσες εναλλακτικές του παγωτού (καφέδες, ροφήματα, προϊόντα αρτοποιίας - ζαχαροπλαστικής, snacks κ.λπ.) έχουν ένα σαφές πλεονέκτημα έναντι των τζελατεριών, που τους χειμωνιάτικους μήνες είτε κλείνουν, λειτουργώντας, κατά την τρέχουσα έκφραση, μόνο σεζόν, είτε υπολειτουργούν. Κι αυτό είναι κυρίως ένα ελληνικό φαινόμενο!

• Το πόστο όπου θα στηθεί ένα σημείο πώλησης παγωτού είναι καθοριστικής σημασίας για την επιτυχία του και για τη δυναμική του. Πέρα από τις περιοχές με τουριστικό ενδιαφέρον, τα επιλεγμένα πόστα κάθε γειτονιάς και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα αποτελούν πάντα περιζήτητα σημεία, ακριβώς επειδή εγγυώνται μεγάλη επισκεψιμότητα καθόλη τη διάρκεια του χρόνου.

• Τα σημεία πώλησης παγωτού παρουσιάζουν, μεταξύ άλλων, μεγάλη ευελιξία ως προς το γενικό concept τους. Μπορούν δηλαδή να είναι από φούρνοι και ζαχαροπλαστεία, μέχρι τζελατερίες με ιδιαίτερο design, κιόσκια ή ακόμα και κινητές καντίνες.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ MARKETING: Προωθήστε νέες γεύσεις!

Χρησιμοποιήστε τα social media: Η δυναμική των social media είναι κάτι που μπορεί να αξιοποιηθεί χωρίς οικονομικό κόστος και με μεγάλο όφελος για τη διάδοση του νέου σας προϊόντος. Ξεκινήστε ανεβάζοντάς το με δελεαστικές φωτογραφίες, μέσα από τους δικούς σας λογαριασμούς σε facebook, twitter, pinterest κ.λπ. και ανακοινώστε ότι θα διαθέσετε δωρεάν τη νέα γεύση παγωτού σε όσους το κοινοποιήσουν με τη σειρά τους!

Καταστρώστε ένα marketing plan: Αποφασίστε αν θα προχωρήσετε μέσω μιας on-line καμπάνιας ή αν θα περιοριστείτε στις κλασικές μεθόδους που περιλαμβάνουν δοκιμές μέσω δειγμάτων, διαφήμιση μέσω φυλλαδίων, αφισών κ.λπ. Ετοιμάστε μια ειλικρινή και δελεαστική περιγραφή του νέου σας προϊόντος και ενημερώστε το προσωπικό σας ώστε όλοι να χρησιμοποιούν κοινούς όρους και χαρακτηριστικά. Η περιγραφή αυτή θα πρέπει να είναι σύντομη ώστε να τραβάει το ενδιαφέρον των πελατών σας, χωρίς να απασχολεί πολύ από το χρόνο τους.

Βγάλτε το προϊόν σας στο δρόμο: Δειγματίστε τις νέες γεύσεις του παγωτού σας έξω από το κατάστημα, στους περαστικούς! Εξοπλιστείτε με κουταλάκια και σκεύη μιας χρήσης και μοιράστε δωρεάν δείγματα. Δείτε τις αντιδράσεις όσων το δοκιμάζουν και ζητήστε τη γνώμη τους. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να το διαφημίσετε, αλλά και για να αντλήσετε πληροφορίες κατευθείαν από τους καταναλωτές ώστε να το αξιολογήσετε!

Άνθρωποι και μέσα επικοινωνίας: Περιοδικά και εφημερίδες, τοπικού ή μη χαρακτήρα, τηλεοπτικά κανάλια κ.λπ. μπορούν να γίνουν το όχημα που θα μεταφέρει το μήνυμά σας σε κλίμακα που εσείς θα επιλέξετε. Σημειώστε τα ονόματα των δημοσιογράφων που ασχολούνται με γαστρονομικά θέματα και στείλτε δελτία Τύπου. Αν δεν σας έχουν ανακαλύψει οι ίδιοι, τότε συστηθείτε εσείς και κάντε γνωστή την ποιότητά σας!

Γίνετε διαδραστικοί με τους πελάτες σας: Ένα από τα πιο πετυχημένα μοντέλα εξυπηρέτησης των πελατών σας είναι η διαδραστικότητα. Ο πελάτης δεν θέλει απλά να διαλέξει ένα από τα προϊόντα που του προτείνετε, αλλά να συμμετέχει ο ίδιος στη δημιουργία του, διαμορφώνοντάς το κατά τα προσωπικά του γούστα! Το παγωτό τού δίνει τη δυνατότητα να επιλέξει ανάμεσα σε διαφορετικές γεύσεις και toppings, όπως και το εάν θα είναι σε κυπελλάκι, χωνάκι, βάφλα κ.λπ. Έτσι, η διαδικασία επιλογής ενός παγωτού γίνεται ένα παιχνίδι που λατρεύουν όλες οι ηλικίες.

 Δείξτε το κοινωνικό σας πρόσωπο: Ζώντας σε δύσκολες οικονομικά εποχές, το να βοηθάτε τους καταναλωτές να αποκτούν προϊόντα δωρεάν ή σε χαμηλές τιμές, μόνο κολακευτικό μπορεί να είναι για την επιχείρησή σας. Γίνετε λοιπόν χορηγός φορέων ή εκδηλώσεων, ειδικά όπου υπάρχουν παιδιά. Καθιερώστε επίσης μέρες προσφορών, όπου κάθε χωνάκι παγωτού, για παράδειγμα, θα προσφέρεται σε τιμές κόστους.

Παγωτό, αφορμή για δημιουργία!

Η δημιουργία τούρτας παγωτού απαιτεί από τον επαγγελματία γνώση και φαντασία για το σωστό συνδυασμό υλικών και γεύσεων, καθώς επίσης τεχνική και καλλιτεχνική αρτιότητα για τη δημιουργία ελκυστικής εικόνας! Το ζαχαροπλαστείο  «Σοκολατούπολη» και η νεαρή ζαχαροπλάστης Νίκη Πρωτοψάλτη μάς δίνουν μερικά παραδείγματα!

Τούρτα παγωτό φράουλα

Τούρτα εκμέκ παγωτό

Τούρτα παγωτό τριαντάφυλλο

 Who is who:  Η Νίκη Πρωτοψάλτη είχε την τύχη να γεννηθεί και να μεγαλώσει μέσα σε μια οικογένεια που το όνομά της είναι ταυτόσημο με τη ζαχαροπλαστική. Ο πατέρας της, Αρσένης, και οι θείοι της, Τάσος και Παναγιώτης Πρωτοψάλτης, είναι οι μέντορές της. Συμμετέχει ενεργά στην παραγωγή των οικογενειακών ζαχαροπλαστείων «ΣΟΚΟΛΑΤΟΥΠΟΛΗ» στο Π. Φάληρο και στον Άγ. Δημήτριο. Μεγάλες της αγάπες, η πάστα ζάχαρης και το παγωτό, ένα προϊόν απαιτητικό αλλά και γοητευτικό, όπως λέει η ίδια.

Επιμέλεια: Λία Παπαναστασίου

Φωτό: Φώτης Καραπιπέρης

Από το τεύχος 108 (Μάιος/Ιούνιος 2014) του περιοδικού Α-Ζ.