Γλώσσες

ΑΡΘΡΑ & ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

A  A  A +
Πίσω
Μηχανές espresso, όλες οι εξελίξεις
Μηχανές espresso, όλες οι εξελίξεις

Ένας επιχειρηματίας που θέλει να ανοίξει μαγαζί ή να ανανεώσει τον εξοπλισμό του, μπορεί να προμηθευτεί μια μηχανή espresso με συγκεκριμένους τρόπους: Είτε να απευθυνθεί σε επιχειρήσεις επαγγελματικού εξοπλισμού είτε σε εταιρείες που εισάγουν ή/ και εμπορεύονται τον καφέ και στα πλαίσια ενίσχυσης του brand τους, παρέχουν επιλεγμένο εξοπλισμό. Οι τελευταίες συνήθως συνεργάζονται με εισαγωγικές εταιρείες της εγχώριας αγοράς. Τα μηχανήματα αγοράζονται για να χρησιδανειστούν από τους αντιπροσώπους προκειμένου να μην επιβαρύνονται με αποθέματα συσκευών και ανταλλακτικών, ενώ δεν είναι αμελητέα και η πρόνοια Τεχνικής Υποστήριξης. Υπάρχουν όμως και εισαγωγικές εταιρείες καφέ που αναλαμβάνουν επίσης τη διάθεση μηχανών καφέ, τις οποίες εισάγουν και υποστηρίζουν οι ίδιοι.

Χρησιδανεισμός V/S απευθείας αγορά

Και οι δύο επιλογές έχουν τα θετικά και τα αρνητικά τους. Η επιλογή εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από τις ανάγκες και το προφίλ κάθε επιχείρησης. Η πώληση της μηχανής espresso είναι το αντικείμενο της εργασίας των εισαγωγικών επιχειρήσεων, γι’ αυτό και είναι ευθύνη τους να ενημερώσουν σωστά και αξιόπιστα τους πελάτες τους για τις δυνατότητες και τις επιδόσεις κάθε συσκευής, όπως και να τους προτείνουν τους καταλληλότερους τύπους για τις ανάγκες του. Ο χρησιδανεισμός είναι ένα μέσο προώθησης του καφέ από την εταιρεία διανομής και συχνά διευκόλυνσης του υποψήφιου πελάτη, καθώς δεν χρειάζεται να εκταμιεύσει άμεσα ένα ποσό για την αγορά της μηχανής καφέ. Από την άλλη πλευρά, το κόστος της μηχανής καφέ κατά βάση ενσωματώνεται στην τιμή προσφοράς του καφέ, οι επιλογές σχετικά με τον τύπο και τις δυνατότητες είναι περιορισμένες, ενώ υπάρχει και κάποια δέσμευση προκειμένου και η εταιρεία καφέ να κάνει την απόσβεση του κόστους της μηχανής.

Για κάποιον που διαθέτει ή δεν έχει εξαντλήσει τον προϋπολογισμό του, καλό είναι να διαπραγματευθεί εξίσου την αγορά της μηχανής καφέ και του καφέ από τον αντίστοιχο διανομέα των προϊόντων προκειμένου να πετύχει το καλύτερο, δηλαδή τον ιδανικό συνδυασμό κόστους-αποτελέσματος.

Αυτό που δεν πρέπει να ξεχνάμε, σε κάθε περίπτωση, είναι ότι η μηχανή καφέ espresso είναι αναμφίβολα το βασικό εργαλείο δουλειάς κάθε επαγγελματία της Καφεστίασης και το κυρίως προϊόν με βάση το οποίο θα αναζητήσει το μερίδιο που του αναλογεί στην αγορά. Για κάποιον όμως που εξάντλησε ή δεν θέλει να το διαθέσει επιπλέον, η πρόταση του χρησιδανεισμού είναι σαφώς αξιόλογη.

Ο χρησιδανεισμός κυριαρχεί...

Παρά το γεγονός πως δεν υπάρχουν κάποια -επίσης μα τουλάχιστον- διαθέσιμα στοιχεία για τα ποσοστά που καταλαμβάνουν οι πωλήσεις στη μία ή στην άλλη περίπτωση, θα μπορούσαμε να πούμε πως η διαδικασία απευθείας αγοράς των μηχανών καφέ έχει αποκτήσει μεν μεγαλύτερη δυναμική τα 2-3 τελευταία χρόνια, ο χρησιδανεισμός δε κυριαρχεί έναντι της απευθείας αγοράς. Ο λόγος είναι ότι σαν τακτική υποστηρίζεται από τις εταιρείες καφέ, καθώς τους προσφέρει μια μεγαλύτερη σχέση με τον υποψήφιο πελάτη και το πακέτο υπηρεσιών που μπορούν να προσφέρουν. Ωστόσο, προσεγγίζοντας μια εισαγωγική εταιρεία, ενδεχομένως ο αγοραστής να έχει καλύτερη πληροφόρηση σχετικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες της μηχανής καφέ που τον ενδιαφέρει, καθώς αυτές οι εταιρείες γνωρίζουν τις νέες προτάσεις των κατασκευαστών. Όσο πιο εξειδικευμένη είναι η εισαγωγική εταιρεία, τόσο πιο έγκυρες και έγκαιρες είναι και οι πληροφορίες που μεταφέρονται στην αγορά.

Ο ρόλος του Internet

Στο internet μπορεί σίγουρα να βρει κανείς οικονομικές προσφορές καταναλωτικών αγαθών σε σχέση με τα εμπορικά καταστήματα. Ωστόσο, στα επαγγελματικά προϊόντα η ψαλίδα είναι μικρότερη και εκτός αυτού υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ τού να αγοράζεις μηχανήματα από το διαδίκτυο και από έναν εξειδικευμένο πωλητή. Η μηχανή espresso είναι εργαλείο δουλειάς, παράγει καθημερινά έργο και επομένως δημιουργεί εισόδημα για την επιχείρηση. Ένα τέτοιο εργαλείο πρέπει να το υποστηρίζει κάποιος τεχνικά άμεσα και αποτελεσματικά ώστε να μην “χαθεί” ούτε ένα φλιτζάνι καφέ, κάτι που δεν παρέχεται πάντα στις on-line πωλήσεις. Για το λόγο αυτό, η αγορά μιας επαγγελματικής μηχανής καφέ espresso από το Internet ενδέχεται να μην επιφέρει τόσο σημαντικό κέρδος, όπως συμβαίνει με τα καταναλωτικά προϊόντα. Ο αγοραστής-επιχειρηματίας έχει μακροπρόθεσμα μεγαλύτερα οφέλη αν προμηθευτεί την μηχανή του από εξειδικευμένη επιχείρηση επαγγελματικού εξοπλισμού. Εκτός αυτού, όμως, πρέπει να σκεφτούμε και κάτι άλλο: πως ο καφές είναι προϊόν που χαρακτηρίζεται “ζωντανό” δηλαδή μεταβάλλεται και επηρεάζεται από το περιβάλλον του. Τα μηχανήματα που τον προσφέρουν είναι αντίστοιχα κατασκευασμένα για να αξιοποιήσουν τα χαρακτηριστικά του και απολύτως ρυθμίσιμα και προσαρμόσιμα σε αυτά. Πρόκειται δηλαδή για ένα απολύτως εξειδικευμένο σύστημα το οποίο χρειάζεται γνώσεις, συνεχή ενημέρωση και πειραματισμό για να αποδώσει ό,τι έχει σχεδιαστεί να κάνει. Επομένως, η προσωπική ενημέρωση του υποψήφιου πελάτη και η ακόλουθη τεχνική υποστήριξη που πρέπει να συνοδεύει το σύστημα καφέ/ τη μηχανή καφέ, δεν μπορούν να αντικατασταθούν από κάποιο e-shop και τις γενικές πληροφορίες που μπορεί αυτό να παρέχει. Σίγουρα όμως η παρουσία και μόνο των ηλεκτρονικών καταστημάτων, είναι θετική για τον ανταγωνισμό σε κάθε εμπορικό τομέα.

Μηχανές για μικρά καταστήματα

Για τις περιπτώσεις των συνοικιακών cafe ή και αρτοζαχαροπλαστείων, που δεν διαθέτουν την υποδομή για να προσφέρoυν καφέ, υπάρχουν κάποιες ενδιαφέρουσες λύσεις. Η λύση που θα επιλεγεί εξαρτάται από το πώς θέλει κάθε επιχειρηματίας να λειτουργήσει την επιχείρησή του. Δηλαδή εάν δεν έχει εξειδικευμένο προσωπικό, τότε ίσως τα pods να είναι η λύση που θα τον βοηθήσει να έχει ένα σταθερά ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Αν έχει την γνώση που απαιτείται για την παρασκευή καφέ, τότε ίσως οι επαγγελματικές μηχανές που λειτουργούν με αλεσμένο κόκκο και 1 group, θα τον βοηθήσει τιμολογιακά στην αγορά του αναλώσιμου.

Πώς να επιλέξετε μηχανή espresso

Τα κριτήρια διαμορφώνονται κάθε φορά με βάση τις ανάγκες της εκάστοτε επιχείρησης, τη δυνατότητα παραγωγής της μηχανής καφέ espresso που είναι απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης, το πώς τοποθετείται η τελευταία στην αγορά συγκριτικά με τον ανταγωνισμό, με το όραμα του επιχειρηματία, το σχεδιασμό του κ.ά.

Τι μηχανές μπορείτε να βρείτε

Υπεραυτόματη μηχανή: Το κόστος αγοράς είναι αυξημένο αλλά το κόστος λειτουργίας χαμηλό. Σαφώς ρόλο παίζει και η προσδοκία του επιπλέον τζίρου που έχει ο ιδιοκτήτης για το σημείο, καθώς αυτός ο τύπος μηχανής ενδείκνυται για μεγάλες καταναλώσεις.

Κλασική μηχανή espresso (σε συνδυασμό με μύλο καφέ): Υπάρχουν σαφώς περισσότερες δυνατότητες ποιοτικού αποτελέσματος, ειδικά αν ο χειριστής είναι εξειδικευμένος.

(Ημι-) Επαγγελματική (μηχανή με μερίδα/pod): Είναι η πιο απλή και οικονομική λύση, αλλά ποιοτικά το αποτέλεσμα σίγουρα δεν είναι συγκρίσιμο με τις προηγούμενες λύσεις. Αποτελεί κατάλληλη επιλογή για να “εισέλθει” κάποιος στον χώρο του καφέ, χωρίς μεγάλη οικονομική επιβάρυνση και ακολούθως να επιλέξει μια από τις πιο επαγγελματικές λύσεις.  

Κείμενο: Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου

Από το τεύχος 46 (ΙΑΝ/ΦΕΒ 2013) του περιοδικού Snack and Coffee.